
Jak działa zarządzanie wizualne?
Zarządzanie wizualne (Visual Management) jest jednym z kluczowych narzędzi Lean Management i polega na zastosowaniu rozmaitych rozwiązań prezentacji informacji w jak najbardziej prostej formie. Dzięki zastosowaniu zarządzania wizualnego tworzy się takie środowisko pracy, w którym już na pierwszy rzut oka możliwa jest identyfikacja odchyleń od normy, statusu realizacji zadania produkcyjnego, konieczność podjęcia wymaganego działania, itp. Jest podstawowym elementem budowy skutecznego systemu komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie.
Zarządzanie wizualne?
Widzę, więc wiem! Kluczowe stwierdzenie, które stanowi podstawę funkcjonowania zarządzania wizualnego. Masaki Imai wskazuje trzy główne powody stosowania zarządzania wizualnego:
- możliwość szybkiego uwidocznienia problemów,
- wsparcie pracowników i kierownictwa w nadzorowaniu stanu rzeczywistego,
- pokazanie i wyjaśnianie celu do którego spełnienia dąży firma/proces/operacja.
Wykorzystanie zarządzania wizualnego
Zarządzanie wizualne można wykorzystywać w pięciu głównych obszarach.
- zarządzanie pracownikami,
- zarządzanie sprzętem,
- zarządzanie materiałem,
- zarządzanie metodami,
- zarządzanie pomiarami.
Korzystna wizualizacja
Graficzny przekaz jest sprawdzonym i jednym z doskonalszych sposobów komunikacji. Obrazowanie podejmowanych bądź stosowanych zagadnień może wykazać się doskonałym motorem do działania oraz realizacji zaplanowanych poprzez firmę celów. Dzieje się tak dlatego, iż dane obrazy, wpływając na podświadomość człowieka w niezwykle skuteczny sposób, oddziałują na jego decyzje oraz zadowolenie. Tablice wizualizacyjne nie muszą być zwykłymi tabelami z wynikami.
Wizualne narzędzia zarządzania
Wizualizacja wykorzystuje proste formy przekazu. Do najczęściej stosowanych należą:
- piktogramy,
- tablice wizualizacyjne,
- kodowanie kolorami,
- andony – wskaźniki świetlne,
- instrukcje i procedury,
oraz dowolne kombinacje dostępnych form przekazu informacji. Istotnym elementem jest zachowanie prostoty i czytelności przekazu dla jego odbiorcy.